Skip to main content
  • ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ PRZED OSZUSTAMI!

    ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ PRZED OSZUSTAMI!

    BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.

      


    Na czym polega oszustwo na BLIK?

    Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

    Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:

    • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).
    • Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
    • Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.
    • Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
    • Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.
    • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
    • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

    Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:

    • Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
    • Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
    • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

    Płatności BLIKIem są bezpieczne.

    Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

     


    Oto przykładowe scenariusze działania oszustów: 

    • Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
    • Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
    • Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
    • Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.
    • Sprzedaż na OLX - Sprzedajesz swój towar za pomocą popularnych serwisów internetowych np. OLX/Vinted/Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu? Później dostajesz od niego link na WhatsAppie w celu rzekomego odbioru pieniędzy:

    vinted

    albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:

    obraz2

    Uważaj! To oszustwo.

    Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego Banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.

    Nie klikaj !!!  

    Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

    Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku !!!

    Możesz dostać wiadomość z kodem SMS dotyczącym aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.

    Zadbaj o to, na co masz wpływ

    Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.

    Czytaj SMS-y od Banku. 

    • Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację BSGo – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
    • Nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
    • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.

    PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    https://bsprzeworsk.pl/aktualnosci/wyludzenia-danych-od-klientow-bankow-za-posrednictwem-falszywych-sms-oraz-reklam-postow

    https://bsprzeworsk.pl/aktualnosci/uwazaj-na-kontakt-telefoniczny-sms-owy-i-mailowy-ze-strony-oszustow

    Bank Spółdzielczy w Przeworsku

    ul. Krakowska 11
    37-200 Przeworsk
     
    Zachęcamy do kontaktu z nami pod numerami:
     
    Tel.: 16 648 77 28
    e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
     
    Infolinia zastrzeżenia kart dla klientów (czynna 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu):
    • (+48) 86 215 50 50 (z telefonów komórkowych lub z zagranicy, opłata wg taryfy operatora)
    • (+48) 828 828 828 (ogólnopolski system zastrzegania kart, z telefonów komórkowych i stacjonarnych, z kraju i z zagranicy, koszt połączenia według taryfy operatora)
    Aby zrealizować przelew dewizowy na rachunek w Banku Spółdzielczym w Przeworsku należy:
    • podać kod SWIFT Banku: POLUPLPR,
    • podać numer IBAN (International Bank Account Number) poprzez wpisanie kodu PL, a następnie 26 cyfrowego numeru rachunku bankowego,
    CENTRALA

    ul. Krakowska 11
    37-200 Przeworsk
    Telefon: 16 648 77 28
    adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    Fax:  16 648 18 10
    Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 08:00 - 16:00

    ODDZIAŁ I W PRZEWORSKU

    ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 1
    37-200 Przeworsk
    Telefon 16 648 17 83
    Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 08:00 - 15:30

    ODDZIAŁ ZARZECZE

    ul. Świętego Jana Pawła II 4,
    37-205 Zarzecze  
    Telefon 16 640 15 80
    Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 07:00 - 14:45

    ODDZIAŁ JAWORNIK POLSKI

    ul. Bankowa 186
    37-232 Jawornik Polski
    Telefon 16 651 40 06
    Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 07:30 - 15:00

    PUNKT KASOWY W  PRZEWORSKU

    ul. Misiągiewicza 26 A
    37-200 Przeworsk

    Tymczasowo nieczynny.

    Zapraszamy do korzystania z naszego bankomatu znajdującego się przy budynku ul. Misiągiewicza 26A.

    Za utrudnienia przepraszamy.

    PUNKT KASOWY SP ZOZ W PRZEWORSKU

    ul. Szpitalna 16
    37-200 Przeworsk
    Telefon 16 649 04 85
    Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 07:00 - 14:30

    PUNKT KASOWY MANASTERZ

    37-230 Manasterz 580
    Telefon 16 651 41 87
    Czynny we wtorki w godz. 08:00 - 14:30

    PUNKT KASOWY SIENNÓW

    37 - 205 Siennów 227
    Telefon 16 648 88 78
    Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 07:00 - 11:00

    Znajdziesz nas też tutaj